Laatste Nieuws
Januari 2024
Natuurkr8 heeft meegedaan aan het onderzoek: “Iedereen binnenboord door de inzet van de groene leeromgeving: Onderzoek naar onderwijszorgboerderijen voor leerlingen die op school zijn uitgevallen.” Dit onderzoek is uitgevoerd door o.a Wageningen University & Research en het Kohnstamm instituut.
Schooluitval is een groot probleem in onze samenleving. Één van de initiatieven om hier wat aan te doen is de onderwijszorgboerderij, boerderijen die zowel zorg als onderwijs bieden. Het hoofddoel van het onderzoek was na te gaan op welke manier onderwijszorgboerderijen bijdragen aan het verder voorkomen van uitval en een gunstiger toekomstperspectief van risicoleerlingen. Aan het onderzoek namen 56 leerlingen deel die startten op één van de 11 deelnemende locaties. Bijna 60% heeft een grote leerachterstand op de basisvaardigheden lezen, spellen en rekenen, 70% kent tekortschietende executieve functies en ervaart duidelijke problemen in het sociaal-emotioneel functioneren. Tijdens de boerderijperiode trad er een statistisch significante verbetering op in het cognitief en sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen en werd het leren steeds minder belemmerd wordt door tekorten in executieve functies. Ruim 80% van de leerlingen stroomt uit naar een vorm van (speciaal) onderwijs. Wat werkt is de combinatie van een niet- schoolse “groene” omgeving en een pedagogische en didactische aanpak met veel aandacht voor ieder kind, waarbij het kind zich veilig en gehoord en gezien voelt.
Zie hier het volledige rapport.
Mei 2023
In navolging op de “proeftuinen onderwijszorgarrangementen” werd er in januari 2023 iets nieuws opgestart door de overheid, namelijk het experiment rondom onderwijszorgarrangementen. Met het experiment onderwijszorgarrangementen kijkt de overheid samen met onderwijszorginitiatieven naar maatwerkoplossingen. Dit experiment biedt ruimte om af te wijken van wetgeving over bijvoorbeeld onderwijstijd, onderwijslocatie, onderwijsinhoud en bekostiging. Hoe fijn is het dat Natuurkr8 hier, samen met een gemeente, SWV en een basisschool aan mee mag werken. Ook heel logisch natuurlijk, omdat we al jaren gezamenlijk bezig zijn om kinderen op te laten bloeien, te laten ontwikkelen en we hierbij maatwerk bieden waarbij we zorg en onderwijs als een logische combinatie zien. De komende 5 jaar zullen wij volop meewerken aan het experiment, de onderzoeken, de gesprekken en hopen we dat er een wetswijziging zal komen die er voor gaat zorgen dat ook in de toekomst verschillende leer- en ontwikkelroutes belopen kunnen worden! Want alle kinderen hebben recht op leren en ontwikkelen! Voor meer informatie: klik voor de site van het steunpunt passend onderwijs.
Juni 2022
Natuurkr8 mag een inspirerend initiatief zijn hoe vorm te geven aan onderwijsrecht voor het kind. In het boekje, te lezen op het steunpunt passend onderwijs, worden wij als voorbeeld beschreven van gerealiseerd afstandsonderwijs: “Initiatieven die voor de muziek uit lopen en vorm geven aan het onderwijsrecht voor leerlingen.”
Mei 2022
In de periode mei 2021 t/m mei 2022 heeft een projectteam van BMC in opdracht van de ministeries van OCW en VWS vijftien geselecteerde ‘proeftuinen’ onderwijszorgarrangementen (OZA’s) begeleid, waaronder Natuurkr8. Het doel hiervan is het verbeteren van het ontwikkelingsaanbod op het gebied van onderwijs en zorg voor kinderen met een specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoefte die op dit moment binnen de onderwijs- en zorgstelsels niet of onvoldoende bediend worden. Het project Proeftuinen OZA is inmiddels afgerond en de leerpunten zijn verwerkt in een eindevaluatie en een toolbox. Interessant om te lezen: klik hier voor de eindevaluatie en de toolbox.
April 2022
19 april 2022 mocht Natuurkr8 bezoek ontvangen vanuit het ministerie VWS en OCW. Wat fijn dat we, samen met een aantal ouders, de onderwijsconsulent, de onderwijsregisseur/manager van het SWV, de regiomanager van het passend onderwijs en met onze begeleidster vanuit de proeftuinen de verbinding konden zoeken met elkaar en uitleg mochten geven aan Angela de Bruin, Nynke Gecks, Natalie Jonkers en Charlotte Katanaev. Wat fijn dat we zo’n inspirerende middag mochten hebben met elkaar, want ieder kind heeft recht op ontwikkeling en hier zijn meer routes voor nodig. Ieder kind mag bloeien: “een bloem gaat niet harder groeien als je er aan trekt. Een zaadje heeft een plek, grond, voeding en licht nodig.”
September 2021
Ingrado magazine is een magazine boordevol achtergronden, praktijkverhalen en inspiratie voor alle professionals die staan voor het recht op onderwijs en ontwikkeling. In het magazine van Ingrado van september 2021 staat een interview te lezen met Natuurkr8, tezamen met onze begeleider vanuit de proeftuinen: Maryse Schuijt. “De pilot proeftuinen onderwijs-zorg is een mooie doorontwikkeling van initiatieven die ooit door ‘eenlingen’ genomen werden. Nu zijn het waardevolle plekken waar kinderen tot ontwikkeling kunnen komen dankzij een evenwichtig aanbod van onderwijs en zorg. Deze pilot inspireert nu al.”
September 2021
Onderzoekers vanuit Wageningen Universiteit en Research, Praktikon, Radboud Universiteit Nijmegen en het Kohnstamm Instituut Amsterdam hebben de handen ineengeslagen met het onderzoeksproject: “Iedereen binnenboord door de groene leeromgeving’’. Het doel van dit onderzoeksproject is in beeld te brengen hoe het programma op een onderwijs zorgboerderij eruitziet en wat de resultaten zijn. Ook willen ze weten wat er wel en niet goed werkt voor de leerlingen. Het onderzoek zal meer inzicht geven in de manier waarop onderwijs zorgboerderijen bijdragen aan de ontwikkeling van leerlingen. Met dit inzicht kan het programma op de onderwijszorgboerderijen zo nodig verder verbeterd worden. Het onderzoek wordt geleid door Jan Hassink van Wageningen Universiteit en Research.
Aan het eind van het project worden de resultaten gepresenteerd in een rapport en in een artikel voor een wetenschappelijk tijdschrift. Ook zal er informatie op verschillende internetsites geplaatst worden.
Natuurkr8 is 1 van de 10 onderwijs zorgboerderijen die actief meedoet in dit onderzoeksproject. Iets waar we trots op zijn en waar we voor de volle 100 % achter kunnen staan. Want wij weten natuurlijk al lang dat de inzet van onderwijs zorgboerderijen ontzettend stimulerend en helpend kan zijn om een kind weer tot bloei te laten komen. Als dit dan ook nog eens wetenschappelijk wordt onderzocht in een onderzoeksproject zeggen we natuurlijk meteen: kom maar op!
Meer informatie over het onderzoeksproject “Iedereen binnenboord door de groene leeromgeving” kunt u vinden op de site van de NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek): klik hier.
Juli 2021
Locourant heeft een item gemaakt over ons eerste lustrum: “Natuurkr8 bestaat vijf jaar én is onlangs licentiehouder geworden van ’Geef me de 5’. Dit werd gevierd op vrijdag 9 juli met leuke activiteiten. ”
April 2021
Natuurkr8 is geselecteerd door het projectteam van het ministerie van VWS en OC&W voor deelname aan de proeftuinen onderwijszorginitiatieven. “YES” riepen we toen we dit hoorden, wat fijn dat we mee kunnen werken om de knelpunten in kaart te kunnen brengen rondom de onderwijszorgarrangementen. We hopen dat de wet- en regelgeving door onze bevindingen aangepast gaat worden en maatwerk makkelijker gaat worden voor de doelgroep waar wij zo hard ons best voor doen! Voor meer informatie: klik hier
Voor meer informatie op de site van de rijksoverheid rondom passend onderwijs en de proeftuinen: klik hier
December 2020
Federatie Landbouw en Zorg (FLZ) heeft een interview gehouden voor hun kersteditie van de nieuwbrief met Driesje. “Ook twee verhalen van hoop, die de breedte van de zorglandbouw weerspiegelen. Zorgboeren doen zoveel meer dan de bekende én gewaardeerde dagbesteding. Driesje Boeve van zorgboerderij Natuurkr8 vertelt met passie over hoe zij kinderen door middel van onderwijs op de boerderij op hun eigen school laat terugstromen.” Voor het artikel: klik hier.
November 2020
Natuurkr8 is mede-initiatiefnemer van een landelijk netwerk van onderwijs-zorgboeren. Op 25 november is er door Jan Hassink, Anton Kiewiet, Annemieke de Cock en Driesje, vanuit dit netwerk, een congres georganiseerd rondom de onderwijs zorgboerderij. Het onderzoek vanuit de wetenschapswinkel is tijdens dit congres besproken, daarnaast hebben René Peeters, Natalie Jonkers en Preston Henshuijs een bijdrage geleverd aan het congres. Natalie Jonkers en Preston Henshuijs vanuit het ministerie van OC&W en VWS. René Peeters is bekend door het advies voor versnelling en bestendiging van de samenwerking onderwijs-zorg-jeugd en schreef hierover de publicatie: “Met andere ogen”. Voor een link om het congres terug te kijken: klik hier.
September 2020
Vanuit Natuurkr8 heeft Driesje deelgenomen in de begeleidingscommissie van het onderzoek vanuit de Wetenschapswinkel (Wageningen University & Research): “Ontwikkeling en professionalisering van onderwijs op de boerderij: Leerarrangementen in het groen”. Onder leiding van dr. Esther Veen en Roald Pijpker MSc is er onderzoek gedaan naar de onderwijs zorgboerderij en is er een mooi rapport gepubliceerd: klik op deze link voor het rapport